NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
186 - (2063) وحدثني
محمد بن رافع.
حدثنا إسحاق
بن عيسى. أخبرنا
مالك عن سهيل
ابن أبي صالح،
عن أبيه، عن أبي
هريرة؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم ضافه
ضيف، وهو
كافر، فأمر له
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم بشاة
فحلبت. فشرب
حلابها. ثم
أخرى فشربه.
ثم أخرى
فشربه. حتى
شرب حلاب سبع
شياه. ثم أنه
أصبح فأسلم.
فأمر له رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
بشاة فشرب
حلابها. ثم أمر
بأخرى فلم
يستتمها. فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم (المؤمن
يشرب في معي
واحد. والكافر
يشرب في سبعة
أمعاء).
[ش
(حلابها)
الحلاب
الإناء الذي
يحلب فيه
اللبن].
{186}
Bana Muhammed b. Râfi'
rivayet etti. (Dediki): Bize îshâk b. îsa rivayet etti. (Dediki): Bize Mâlik, Süheyl
b. Ebî Sâlih'den, o da babasından, o da Ebû Hureyre'den naklen haber verdiki,
Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) kendisine kâfir bir misafir göndermiş. Ve Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ona bir koyun sağılmasını emir buyurmuş. Koyun
sağılmış, kâfir süt kabını (tamamca) içmiş. Sonra başka bir kab getirilmiş onu
da içmiş, sonra başkası getirilmiş onu da içmiş. Ta ki yedi koyunun sütünü
içmiş. Sonra sabahladığında müslüman olmuş. Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) onun için (yine) bir koyun sağılmasını emir buyurmuş, fakat onun sütünü
tamamiyle içememiş. Bunun üzerine Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Mu'min bir bağırsağa
içer; kâfir ise yedi bağırsağa içer.» buyurmuşlar.
İzah:
Bu hadisleri Buhâri
«Et'ime» bahsinde; Ebû Hureyre rivayetini Nesâî «Velîme»'de; îbni Mâce
«Kitâbu'l-Et'ıme»'de tahrîc etmişlerdir.
Ulemâ bu hadîslerden
murad ne olduğunda ihtilâf etmişlerdir. Bâzılarına göre maksad darb-î meseldir.
Bu darb-ı mesel'de mü'minin dünyaya gönül vermediği, kâfirin ise ona sımsıkı
sarıldığı belirtilmektedir. Bazıları: «Burada maksad mü'minin yemeğe besmele
ile başlamasıdır. Bundan dolayı şeytan ona ortak olamaz. Kâfir de besmele
olmadığı için şeytan onun yemeğine iştirak eder. Bu sebeple çok yer» demişlerdir.
Bir takım ulemâ tabiblerin mide ile beraber insanda yedi bağırsak olduğunu
söylediklerini; işte aç gözlü kâfir besmele de çekmediği için bunların yedisini
de doldurmadan doymadığını; mü'min muktesid olduğu ve besmele çektiği için, ona
bir bağırsak dolusu yemeğin kâfi geldiğini söylemişlerdir.
Rivayetlerin umumî
değil de bazı mü'rninlerle bazı kâfirler hakkında vârid olması da mümkündür. Bu
hususta daha başka sözler de söylenmiştir.
Bu rivayetlerden maksat
dünya varlığının azı ile kanâat etmeye teşvik az yemenin güzel ahlâktan ma'dud
olduğunu, çok yemenin ise bunun zıddına delâlet ettiğini göstermektir. İbni
Ömer Hazretlerinin çok süt İçen misafiri için : «Bu benim yanıma girmemelidir»
demesi misafir küffara benzediği içindir. Böylesi ile bir zaruret ve hacet
yokken düşüp kalkmak kerih görülmüştür. Bir de böyle bîr kişinin içeceği sütle
bir cemâatin ihtiyacını görmek mümkündür. Yedî koyunun sütünü içen ve ertesi
sabah müslüman olan bu zâtın Sümâme b. usaL olduğu rivayet edilmiştir. Maamafih
Nabrab. Ebi Nadra. Ebû Gazvan ve daha başka isimde biri olduğunu söyleyenler de
vardır.